Eet jij gezond? Lees onze tips!

Gezond eten is belangrijk. Dat weten we allemaal. Waarschijnlijk is het elk jaar weer een voornemen. Gezond eten, meer sporten en afvallen. Maar, waarom vinden we het dan toch zo moeilijk? Uit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van de Nederlanders overgewicht heeft. De oorzaak ligt in vele gevallen bij suiker. In veel van onze producten is suiker verwerkt. Zo krijgen we onbewust ontzettend veel suiker binnen. Daarom zijn we in in de loop van de jaren verslaafd geraakt aan suiker. Waarschijnlijk ben jij ook verslaafd aan suiker. No worries, wij geven je hier een aantal tips om van die verslaving af te komen!

Ben jij ook verslaafd aan suiker?

De meeste mensen willen wel graag gezond eten, maar het lukt gewoon niet. Wist je dat een Nederlander gemiddeld dertig suikerklontjes per dag eet? Dat is 44 kilo per Nederlander per jaar. En hiervoor hoef je echt niet extreem te snoepen. Suiker zit bijvoorbeeld in koekjes, snoep, frisdrank, saus, appelmoes of jam. Een suikerverslaving kan net zo gevaarlijk zijn als een drugs- of alcoholverslaving. Je hebt waarschijnlijk een suikerverslaving als je:

  • moe en futloos voelt als je te veel gegeten hebt;
  • eet om je op je gemak te voelen;
  • wel gezond wil eten, maar het gewoon niet lukt;
  • soms, terwijl je geen honger hebt, een sterke behoefte hebt om te eten;
  • het moeilijk vindt om minder te eten.

Herken jij je in één van de bovenstaande stellingen? Dan is het mogelijk dat je verslaafd bent aan suiker. Suiker kan schadelijk zijn voor je gezondheid. De kans op chronische ziektes wordt een stuk groter. Maar wist je dat gezond eten helemaal niet moeilijk hoeft te zijn?

Gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn

Voorbereiding is het toverwoord. Wanneer je goed (gezond) inkopen doet, heb je dat lekkere tussendoortje ook niet in huis. Je kunt het dan ook niet stiekem opeten en blijf je dus gezond eten. Wanneer je af wil kicken van suiker, kun je het beste vervanging zoeken voor je suikerrijke tussendoortjes. Stil de suikertrek met een zoete snack. En dat doe je door je lichaam te foppen. Eet bijvoorbeeld een banaan, of neem een paar dadels. Zo krijgt je lichaam toch zoetstoffen binnen, maar geen suiker. Of neem groente als tussendoortje. Dit kunnen bijvoorbeeld komkommer, snoeptomaatjes of paprika zijn. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende drinkt en regelmatig eet. Sla geen maaltijd over. Houd in gedachten dat je gezond aan het eten bent. Natuurlijk mag je wel eens wat ongezonds, maar overdrijf niet. Geniet met mate.

Fanatieke sporter?

Ben je een fanatieke sporter? Je wil dan natuurlijk ook gezond eten, maar wel eten dat bij je leefpatroon past. Als je fanatiek sport is het belangrijk dat je de benodigde suikers binnenkrijgt. Goede voeding, dus gezond eten, kan er namelijk voor zorgen dat je betere sportprestaties haalt. Wij adviseren je om voor het sporten gezonde suikers die bijvoorbeeld in een banaan zitten te eten. Bananen zijn belangrijke bronnen van energie. Je krijgt direct energie en je energiepeil blijft zo lange tijd op niveau. Dus voordat je gaat sporten, gaan met die banaan!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *